Vredestein met ruim 19 procent marktleider in winterbanden
Het koude winterweer en de sneeuw hebben er de afgelopen maanden voor gezorgd dat er meer automobilisten hebben gekozen voor winterbanden. Het aantal personenauto’s dat de afgelopen winter met winterbanden heeft gereden, is toegenomen van 32,7% naar 35,3%.
Het percentage all season banden is in vergelijking met een jaar eerder zelfs spectaculair gestegen met 50%, van ongeveer 181.000 naar ruim 267.000 wagens met all season banden. Zo blijkt uit onderzoek van Jess Marketing Onderzoek in opdracht van KwikFit.
101 bandenmerken op de Nederlandse weg
Het Nederlandse wagenpark telt maar liefst 101 verschillende autobandenmerken. Een jaar geleden waren er 93 verschillende automerken en dat aantal is nu verder toegenomen met namen als Presto, Mistral en Lee.
Michelin opnieuw marktleider
Hoewel er in Nederland een groot aantal verschillende bandenmerken onder personenauto’s is gemonteerd, is de top tien net als een jaar eerder goed voor 71 % van het totaal aantal gemonteerde banden.
De meeste auto’s in Nederland rijden nog steeds op Michelin banden, die met een aandeel van 17,9% marktleider is. Op de tweede plek staat Continental met een marktaandeel van 13,9% en op plek drie staat Vredestein met 10,6%. De top 3 won marktaandeel ten koste van Bridgestone en Goodyear op respectievelijk plek 4 en 5.
Vredestein levert de meeste winterbanden
De KwikFit Bandenmonitor wijst uit dat ruim een derde van het Nederlandse wagenpark op winterbanden heeft gereden en dat de meeste daarvan verkocht werden door ons nationale merk Vredestein. Vredestein is met 19% opnieuw marktleider in winterbanden en het marktaandeel winterbanden van het Nederlandse bedrijf is met bijna 3% gestegen naar 19,1%. Michelin en Continental maken de top 3 compleet.
Het onderzoek is uitgevoerd in februari 2013 onder ruim 2.200 particuliere en zakelijk gereden auto’s. Het moment waarop iedereen die op winterbanden wil rijden, deze onder zijn auto heeft zitten. Om een representatief beeld van het wagenpark in Nederland te krijgen werd het onderzoek bij diverse winkel- en zakencentra in Nederland gehouden. Daarbij werd gekeken naar merk en type band, tevens is daarbij aangegeven of het winter, zomer of all season banden betrof. Het onderzoek wordt opnieuw herhaald in augustus, ruim na de zomerbandenwissel.
"Het is voor de derde keer dat KwikFit de Nederlandse autobandenmarkt in kaart heeft gebracht. Nu we voor de tweede keer een meting in de winter doen, kunnen we trends gaan ontdekken en zo inspelen op de behoeftes van onze klanten. We zien nu bijvoorbeeld welke merken aan populariteit winnen en dat ook een steeds groter wordende groep kiest voor all season banden", aldus Arjan van der Meer, marketingdirecteur KwikFit Nederland.