Waarom is tijdige vervanging zo belangrijk?
De distributieriem is belangrijk voor de functionering van de motor van de auto. De distributieriem vormt de verbinding tussen de krukas en de nokkenas van de motor.
Daarnaast drijft de distributieriem vaak ook de waterpomp en/of de brandstofpomp (bij dieselmotoren) aan. De distributieriem
is gemaakt van vezels en rubber, dit zijn slijtagegevoelige onderdelen. Daarom moet de distributieriem periodiek worden vervangen.
Wanneer je distributieriem niet tijdig wordt vervangen, kan deze beschadigen of breken. Hierdoor kan je motor ernstige schade oplopen. Dit is gevaarlijk en kan bovendien een zeer kostbare motorreparatie opleveren. Daarom raad ik het preventief vervangen van de distributieriem volgens de voorschriften van je autofabrikant aan.
Verschil distributieriem en distributieketting
Je hebt of een distributieriem of een distributieketting in de motor van je auto. Ze hebben dezelfde functie: via de krukas de nokkenas(sen) aandrijven die op hun beurt de in- en uitlaatkleppen bedienen. Zowel de distributieketting als -riem, kun je aan de buitenkant van de motor niet zien.
- Distributieriem
Een distributieriem is gemaakt van sterk rubber/kunststof met daarin een extra versterking van trekdraden. Door belasting moet je riem preventief laten vervangen.
- Distributieketting
Een distributieketting is gemaakt van gehard staal. De distributieketting is in principe onderhoudsvrij en hoeft vrijwel nooit te worden vervangen.
- Heb ik een distributieriem of -ketting?
Dit kun je niet van de buitenkant zien. Kijk hiervoor in het instructieboekje van je auto of neem contact op met één van onze
120 gespecialiseerde vestigingen.