Het is opvallend dat winterbanden voor het eerst in jaren aan populariteit winnen, met een stijging van 2,8 procent. De laatste keer dat het aandeel winterbanden steeg was vijf jaar geleden. Sindsdien is het aandeel winterbanden zo goed als gehalveerd, van 34,9 procent in 2019 naar 17,6 in 2023. Daarnaast lijkt de groei van het aandeel vierseizoenenbanden te stagneren. Dit aandeel nam 0,1 procent toe, de kleinste stijging in vijf jaar tijd. Het zorgt voor een verschuiving in wegdekaandelen van de verschillende banden.
Top merken en trends
De KwikFit Bandenmonitor identificeerde 94 verschillende bandenmerken. De top 10, die zo’n 77 procent van het totaal aantal gemonteerde banden vertegenwoordigt, toont de dominantie van A-merken, met merken zoals Continental, Michelin en Vredestein die net als vorig jaar de top 3 vormen. De grootste winnaar binnen de top 10 is dit jaar Dunlop. Het merk veroverde 1,3 procentpunt aandeel erbij. De grootste verliezer is Michelin, dat zijn wegdekaandeel 1,9 procentpunt lager zag uitkomen.
“Het wegdekaandeel van de vierseizoenenbanden is met een aandeel van bijna 25 procent, de afgelopen winter stabiel gebleven. Daar en tegen steeg voor velen onverwacht het aandeel van de winterbanden. We zien met name dat de zakelijke rijders trouw zijn aan de winterband. Dat de zomerbanden dan ook aandeel inleveren is logisch, maar op zichzelf is dat goed nieuws. Het betekent namelijk dat de consument, zakelijk en particulier, toch meer met rijveiligheid bezig is”, aldus Arjan van der Meer, marketing directeur bij KwikFit.
Over de KwikFit Bandenmonitor
KwikFit vindt het als grootste onafhankelijke bandenverkoper belangrijk om het wegdekaandeel per type band en merk in kaart te brengen. Daarom laat KwikFit hier ieder halfjaar onafhankelijk onderzoek naar uitvoeren door JES Marketing Onderzoek. Het onderzoek voor de vierentwintigste KwikFit Bandenmonitor is uitgevoerd in februari 2024 onder 2.195 particuliere en zakelijk gereden auto’s. Om een representatief beeld van het wagenpark in Nederland te krijgen, werd het onderzoek bij diverse winkel- en zakencentra in Nederland gehouden. Dit is de dertiende voorjaarsmeting. De najaarsmeting van het onderzoek wordt uitgevoerd in augustus en september, ruim voor de winterbandenwissel.