Het probleem van winterbanden in de zomer
Dat een groot deel van de auto's in de zomer op winterbanden blijft rijden, is volgens KwikFit een probleem dat aandacht verdient. Deze banden zijn ontworpen voor koudere temperaturen en presteren minder goed in de zomermaanden. KwikFit benadrukt dat het rijden op winterbanden tijdens de zomer niet alleen zorgt voor snellere slijtage, maar ook de veiligheid op de weg in gevaar brengt. Met een strenge winter zou de verkoop van winterbanden weer kunnen aantrekken, maar vooralsnog blijft het gebruik van deze banden in de zomer een risico voor zowel het milieu als de verkeersveiligheid.
Zomerbanden blijven het grootste segment
Ondanks de opkomst van vierseizoenenbanden blijft het segment van zomerbanden het meest dominante op de Nederlandse wegen. Met een aandeel van 68,9% blijven zomerbanden de voorkeur genieten van de meeste automobilisten, hoewel het aandeel langzaam onder druk staat door de groei van andere bandentypen.
In dit segment blijven Continental en Michelin de grootste spelers, waarbij Michelin een aanzienlijke sprong vooruit maakt, terwijl Bridgestone en andere merken een stabiele positie behouden.
In de top 10 van vierseizoenenbanden zijn er enkele opvallende verschuivingen te zien. Vredestein heeft een flinke groei doorgemaakt, van 29,5% naar 35,6% in wegdekaandeel. Continental en Goodyear laten bescheiden vooruitgang zien, terwijl Michelin en Pirelli juist marktaandeel verliezen. Deze trends suggereren dat de bandenmarkt nog altijd in beweging is, hoewel de groei van vierseizoenenbanden momenteel lijkt af te remmen.
Arjan van der Meer, Marketing Director bij KwikFit: “We zien steeds meer een afwachtende houding bij consumenten als het gaat om de bandenwissel. Als de temperatuur oploopt, blijven mensen doorrijden op winterbanden, omdat ze het vergeten of geen tijd vrij willen maken voor een wissel. Maar ook mensen met zomerbanden komen laat in het jaar binnen omdat de temperaturen nog vrij hoog zijn in het najaar. Ons advies is op tijd een afspraak inplannen en creatief zijn in het kiezen van een locatie. Combineer het bijvoorbeeld met een werkafspraak of familiebezoek op een locatie waar mogelijk meer ruimte in de planning is. Onze banden liggen centraal opgeslagen dus kunnen we overal in het land iedere automobilist van dienst zijn.”
Onderzoeksmethode
De KwikFit Bandenmonitor is gebaseerd op onderzoek uitgevoerd door JES Marketing Onderzoek, dat een steekproef van 2212 auto’s heeft gecontroleerd. Hieruit bleek dat 87 verschillende bandenmerken op de Nederlandse wegen vertegenwoordigd zijn. De Bandenmonitor, die sinds 2012 twee keer per jaar wordt uitgevoerd, biedt een gedetailleerde analyse van het wegdekaandeel van verschillende bandenmerken en -typen. Dit onderzoek richt zich specifiek op het aantal auto’s dat op de weg rijdt met bepaalde bandentypes, wat afwijkt van de verkoopgegevens die enkel de nieuwverkoop van banden in kaart brengen.