Continental nadert marktleider Michelin
De populariteit van de vierseizoenenband blijft stijgen en heeft inmiddels een wegdekaandeel van 3,9%. Ook rijden automobilisten in de zomer steeds vaker door op winterbanden, zo blijkt uit onderzoek onder 2.142 auto’s door JES Marketing Onderzoek in opdracht van KwikFit. De meeste auto’s in Nederland rijden nog steeds op Michelin banden, met een aandeel van 19% blijven zij marktleider in Nederland. Zij worden op de voet gevolgd door Continental met een marktaandeel van 18,3%.
Minder zomerbanden in de zomer
Een kleine 5,6 procent van het wagenpark heeft de winterbanden na de winter van 2013-2014 niet gewisseld, blijkt uit de 6e KwikFit Bandenmonitor. Vorig jaar was er nog een daling te zien in het winterbandenaandeel, maar de zomer van 2014 laat weer een duidelijke stijging van het aantal winterbanden zien. “Een logische verklaring voor het groeiende wegdekaandeel van winterbanden in de zomer, is dat automobilisten met winterbanden niet willen investeren in een nieuwe set zomerbanden. Wij zien dat automobilisten nog steeds op de kosten letten en auto-onderhoud uitstellen,” stelt Arjan van der Meer, marketing directeur van KwikFit. “Het is alleen de vraag of dit een verstandige keuze is. In de zomer slijt een winterband namelijk sneller dan een zomerband en daar komt nog bij dat de winterband in de zomer zorgt voor een langere remweg en dus minder veilig is.”
Markt voor vierseizoenenband groeit verder
Er zijn dit jaar opnieuw meer automobilisten die kiezen voor de vierseizoenenband, het percentage stijgt verder van 3,3% in de zomer van 2013 naar 3,9% in 2014. Dit betekent dat ruim 309.350* automobilisten in Nederland kiezen voor een band die in de winter veiliger is dan een zomerband, zonder dat ze daarvoor hoeven te investeren in een extra bandenset. “Dat de populariteit van de vierseizoenenband is toegenomen hadden we wel verwacht, maar dat inmiddels bijna vier procent van het wagenpark op de all season banden rijdt, blijft toch opmerkelijk,” vindt Van der Meer.
Teruglopende marktaandeel van vijf grote A-merken
Hoewel er in Nederland een groot aantal verschillende bandenmerken onder personenauto’s is gemonteerd, is de top tien goed voor ruim 74% van het totaal aantal gemonteerde banden. Bij de marktaandelen van de diverse bandenmerken uit deze top tien zijn wel een aantal verschuivingen te zien ten opzichte van de vorige KwikFit Bandenmonitor najaar 2013. Zo loopt het marktaandeel van Michelin, Continental, Bridgestone, Goodyear en Pirelli terug. In het najaar van 2012 waren de vijf grote A-merken nog goed voor een wegdekaandeel van 60,3 procent. In 2013 was dat gezakt naar 55,5 procent en dit jaar komen zij uit op een gezamenlijk aandeel van 54,1 procent.
Nederlandse Vredestein doet het goed
Het Nederlandse Vredestein stijgt flink van een marktaandeel van 5,5% naar 6,2%. Uit eerdere metingen bleek al dat Vredestein groeiende was in de winterbandenmarkt, maar deze stijging zet nu ook door bij de zomerbanden. De stijging van de Koreaanse merken is tot stilstand gekomen, bij Hankook is zelfs een lichte daling van het wegdekaandeel zichtbaar.
*
Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek laten zien dat er in Nederland in 2014 ruim 7,9 miljoen auto’s zijn.