Continental absolute nummer 1
Continental blijft de absolute nummer één voor wat betreft het aantal gemonteerde personenautobanden, gevolgd door Michelin en Vredestein. De top 5 is overigens goed voor 61,9 procent van het aantal gemonteerde banden.
Vierseizoenenbanden blijft groeien
De top 3 blijft onveranderd en Vredestein is nog steeds de nummer 1 met 31,8 procent. Wel hebben zowel Vredestein, als de nummer 2 Michelin aandeel ingeleverd, terwijl Goodyear aandeel heeft gewonnen.
De top 3 vierseizoenenbanden heeft een wegdekaandeel van 62,7 procent. Dit is iets gedaald ten opzichte van vorig jaar, omdat ook andere bandenmerken de vierseizoenenband aan hun assortiment hebben toegevoegd en daardoor ook groeien in aandeel.
Continental nog steeds nummer 1 in zomerbanden
Hoewel de vierseizoenenband wegdekaandeel weghaalt bij de zomerband, is dit segment nog steeds het grootste met 76,5 procent.
Continental blijft koploper met 22,2 procent, gevolgd door Michelin met 17,0 procent. Bridgestone is op de 3e plaats gekomen, met 7,8 procent en stoot Vredestein van deze positie.
Een positief en opvallend resultaat is dat het aandeel winterbanden dat in de zomer nog onder personenauto’s zit gemonteerd eindelijk is afgenomen. In 2018 was dit 3,7 procent in 2018 en de jaren daarna steeg dit naar 4,3 procent en 5,4 procent. Nu is het aandeel gedaald naar 4,5 procent. De toename van de vierseizoenenband zal hier vast een gevolg van zijn. Hopelijk zet deze trend door, want in de zomer doorrijden op winterbanden is minder veilig. Het stugge rubber van de winterband heeft minder grip op de weg bij zomerse temperaturen. Daarnaast slijt de band veel sneller Een trendbreuk waar met name de rijveiligheid en het milieu mee zijn gediend. Ongetwijfeld zal ook hier de groei van het all season segment me de debet aan zijn.
“Het wordt een spannend najaar. Door corona heeft lang niet iedereen zijn banden gewisseld. Ook veel leaseauto’s staan nog niet op winterbanden. Dus dat wordt volop wisselen. Maar ook zullen veel Nederlanders deze winter de sneeuw weer gaan opzoeken. Wij verwachten dus dat er volop vraag komt naar winterbanden", aldus Arjan van der Meer, Marketing Director bij KwikFit.
Over de KwikFit Bandenmonitor najaar 2021
KwikFit vindt het als grootste onafhankelijke bandenverkoper belangrijk om het wegdekaandeel per type band en merk in kaart te brengen. Daarom laat KwikFit hier ieder halfjaar onafhankelijk onderzoek naar uitvoeren door JES Marketing Onderzoek. Het onderzoek voor de negentiende KwikFit Bandenmonitor is uitgevoerd in augustus 2021 onder 2.220 particuliere en zakelijk gereden auto’s. Om een representatief beeld van het wagenpark in Nederland te krijgen, werd het onderzoek bij diverse winkel- en zakencentra in Nederland gehouden. Dit is de tiende najaarsmeting. De voorjaarsmeting van het onderzoek wordt uitgevoerd in januari en februari, ruim na de winterbandenwissel.