Markt vierseizoenenbanden blijft groeien
De vierseizoenenband is nog steeds bezig met een opmars, voor het vijfde jaar op rij groeide deze markt. Van de Nederlandse automobilisten rijdt nu 9 procent met vierseizoenenbanden, dat is ruim vier keer zoveel als in 2012, toen het aandeel nog maar 2,3 procent was. Vredestein is al sinds de eerste bandenmonitor de absolute marktleider op het gebied van
all season banden. 35,8 procent van deze markt is in handen van deze Nederlandse producent. Goodyear volgt met een wegdekaandeel van 15,5 procent en Michelin zag haar aandeel vierseizoenenbanden fors groeien met 7,5 procent tot een huidig aandeel van 10,9 procent.
“De markt voor de vierseizoenenbanden groeit al sinds de eerste KwikFit Bandenmonitor vijf jaar geleden,” aldus Arjan van der Meer, marketing directeur van KwikFit. “De Cross Climate campagne van Michelin heeft het afgelopen jaar een extra impuls gegeven aan de verkoop van vierseizoenenbanden, waar niet alleen Michelin zelf van heeft geprofiteerd. Opvallend is wel dat de verkoop van de
all season band niet ten koste gaat van het wegdekaandeel van de winterband. Het zijn de automobilisten die eerst in de winter bleven doorrijden op zomerbanden, die nu kiezen voor de vierseizoenenband, welke in de winter veiliger is dan de zomerband, maar het nog altijd niet haalt bij de prestaties van de winterband in winterse omstandigheden.”
Continental opnieuw grootste
In Nederland rijden maar liefst 97 verschillende bandenmerken op de weg. Continental (18,2%), Michelin (16,4%) en Vredestein (10,1%) vormen samen sinds jaar en dag de top drie wanneer gekeken wordt naar zowel zomer- als winter- als vierseizoenenbanden. Deze top 3 is goed voor een wegdekaandeel van 44,7 procent, op enige afstand gevolgd door Goodyear (6,4%) en Bridgestone (5,4%).
Top 3 winterbanden merken blijft groeien
De top 3 winterbanden merken is ongewijzigd. Deze 3 merken zijn met een aandeel van 45,1 procent goed voor bijna de helft van de winterbandenverkoop. Door de jaren heen wordt het aandeel van deze top 3 merken steeds groter. In 2012 was het aandeel van de grote drie namelijk nog 36,7 procent.
Over de KwikFit Bandenmonitor voorjaar 2017
KwikFit vindt het als grootste onafhankelijke bandenverkoper belangrijk om het wegdekaandeel per type band en merk in kaart te brengen. Daarom laat KwikFit hier ieder half jaar onafhankelijk onderzoek naar uitvoeren. Het onderzoek voor de elfde KwikFit Bandenmonitor is uitgevoerd in januari en februari 2017 onder ruim 2.140 particuliere en zakelijk gereden auto’s. Om een representatief beeld van het wagenpark in Nederland te krijgen, werd het onderzoek bij diverse winkel- en zakencentra in Nederland gehouden. Dit is het elfde onderzoek van de KwikFit Bandenmonitor en de zesde voorjaarsmeting. De najaarsmeting van het onderzoek wordt uitgevoerd in augustus, ruim na de zomerbandenwissel.