Continental stoot Michelin van de troon als marktleider
Het wegdekaandeel winterbanden en vierseizoenenbanden blijft groeien, zo blijkt uit de zevende Bandenmonitor van KwikFit, opgesteld na onafhankelijk onderzoek van JES Marketing Onderzoek. De groei van de winterbanden leek vorig jaar te stabiliseren op 35,2 procent, maar is dit jaar verder doorgegroeid naar 37,1 procent. Het aandeel vierseizoenenbanden is voor het derde jaar op rij toegenomen, van 2,3 procent in 2012 tot 5,3 procent in 2015.
Vredestein nog steeds nummer 1 in winterbanden
Op het gebied van winterbanden blijft Vredestein op plek 1 staan met een wegdekaandeel van 14,9 procent en laat daarmee een groei zien van 0,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Continental staat op plek 2 met 13,5 procent, nagenoeg hetzelfde wegdekaandeel als een jaar eerder, waar het 13,6 procent was. Michelin maakt de top drie compleet met 12,9 procent, precies 1 procent minder dan vorig jaar. In totaal rijden in Nederland nu ruim 2,9 miljoen* auto’s rond met winterbanden.
Uitblijven winter geen invloed op groei winter- en vierseizoenenband
“Wat direct opvalt bij dit onderzoek, is dat zowel winterbanden als vierseizoenenbanden marktaandeel blijven winnen ten koste van de zomerband,” aldus Arjan van der Meer, marketing directeur van KwikFit. “Ondanks het uitblijven van een strenge winter in de afgelopen twee jaar, kiezen toch steeds meer Nederlandse automobilisten voor banden die in de winter bij temperaturen onder de 7 graden voor meer grip, een betere wegligging en een kortere remweg zorgen.”
Bandenmerken in Nederland
Hoewel we in Nederland ongeveer 93 verschillende bandenmerken op de weg tegenkomen, zijn er slechts 21 merken die vierseizoenenbanden aanbieden. De top twee, Vredestein en Goodyear, nemen met respectievelijk 29,7 procent en 21,2 procent zelfs 50,9 procent van het wegdekaandeel in voor de zogenaamde
all weather band. Ook de winterbanden worden gedomineerd door enkele bandenleveranciers, zo is de top 6 bestaande uit Vredestein, Continental, Michelin, Dunlop, Bridgestone en Goodyear goed voor 64 procent van het wegdekaandeel. Bij de zomerbanden staan dezelfde namen in de top 6, maar daar zijn Continental en Michelin veruit de grootste partijen met een gezamenlijk wegdekaandeel van 36,1 procent.
Continental voor het eerst groter dan Michelin
Wanneer we kijken naar zowel winter- als zomerbanden, wijst de KwikFit Bandenmonitor uit dat de meeste auto’s in Nederland rijden op Continental, dat met een aandeel van 15,8 marktleider is. Continenal stoot hiermee Michelin van de eerste plek, een plaats die het Franse concern al sinds de eerste KwikFit bandenmonitor in 2012 in handen had. Het wegdekaandeel van Michelin is de afgelopen drie jaar met 3 procent gedaald van 17,8 in 2012 naar 14,8 procent nu. Het Nederlandse merk Vredestein staat op plek 3, alhoewel het wegdekaandeel wel is teruggelopen ten opzichte van vorig jaar, van 11,2 procent in de winter van 2014 naar 9,7 procent in 2015.
Over de KwikFit Bandenmonitor voorjaar 2015
Het onderzoek is uitgevoerd in februari 2015 onder ruim 2.200 particuliere en zakelijk gereden auto’s. Het moment waarop iedereen die op winterbanden wil rijden, deze onder zijn auto heeft zitten. Om een representatief beeld van het wagenpark in Nederland te krijgen, werd het onderzoek bij diverse winkel- en zakencentra in Nederland gehouden. Daarbij werd gekeken naar merk en type band, ook is daarbij aangegeven of het om een winter-, zomer- of vierseizoenenband gaat. Dit is de zevende keer dat het onderzoek is gedaan en de vierde voorjaarsmeting. De najaarseditie van het onderzoek wordt gedaan in augustus, ruim na de zomerbandenwissel.