Duurzame oplossing op gebied van motoroliën en smeermiddelen
KwikFit zet een volgende stap in duurzaamheid door een samenwerking aan te gaan met Mobil/Den Hartog. Den Hartog is distributeur van Mobil olie en smeermiddelen in Nederland en voorziet KwikFit van de beste oliën en smeermiddelen en op maat gemaakt advies voor iedere auto. Uniek is het ‘Bag-in-Box’-systeem dat de partijen samen hebben ontwikkeld met een forse afvalreductie en dus CO2-besparing als resultaat.
Bag-in-Box
KwikFit heeft, als prominent lid van de Stichting Duurzaam Repareren, het beheersen van haar afvalstromen hoog op de agenda staan. Een van de aandachtspunten is het reduceren van de hoeveelheid lege oliecans en -flacons die overblijven bij de grote en kleine onderhoudsbeurten. Mobil/Den Hartog bedacht samen met KwikFit een uniek Bag-in-Box- systeem dat bestaat uit een plastic zak in een FSC kartonnen doos. Dit nieuwe systeem betekent een overstap van 208, 60, 5 en 1 literverpakkingen naar de Bag-in-Box van 20 liter. Ook is deze nieuwe verpakking gebruiksvriendelijker. De uitlooptijd van de motorolie vanuit de 20 liter Bag-in-Box is drie keer sneller dan de 5 liter bussen, waardoor het bijdraagt aan een forse productiviteitsverbetering. Ook heeft het systeem, dankzij de door KwikFit in eigen beheer ontwikkelde “oliebar”, een schonere en nettere uitstraling voor in de werkplaats.
CO2-reductie van 67%
Paul van der Leer, Supply Chain Director bij KwikFit: “Door deze overstap reduceren wij de afvalstroom en onze CO2-footprint. De overstap van plastic verpakkingen en metalen drums naar de Bag-in-box betekent een CO2-reductie van 67%.” Tom van Zalk, Product Manager bij KwikFit voegt daar aan toe: “Met het merk Mobil hebben we een topproduct in huis. KwikFit stelt duidelijke eisen op het gebied van service, duurzaamheid en merkbeleving. Wij willen uitsluitend met officieel goedgekeurde smeermiddelen werken. Dankzij hun jarenlange ervaring in de smeermiddelenmarkt is Mobil/Den Hartog dé partij die hieraan voldoet. Wij kunnen onze klanten nu gerichte aanbevelingen en aanbiedingen doen.”
Dik den Hartog, directeur eigenaar bij Den Hartog bv: “Aanvankelijk stonden wij wat sceptisch tegenover de ideeën van KwikFit. Maar gaande het proces zijn wij bijzonder enthousiast geworden en nu kijken wij terug op een prachtig proces. Wij zijn blij met het eindproduct en de positieve en constructieve samenwerking met de betrokkenen binnen KwikFit. Door goed naar elkaar te luisteren is er een doeltreffend en innovatief concept gevonden waardoor KwikFit voor ieder merk het goedgekeurde smeermiddel in huis heeft.”
Aanbevelingen op maat
Dankzij deze samenwerking kan KwikFit nu op basis van kenteken een online aanbeveling geven welke Mobil motorolie het beste bij een auto past. Er wordt op basis van duurzaamheid en een standaard Mobil motorolieaanbeveling gedaan. Het assortiment smeermiddelen bij KwikFit is ook uitgebreid. Er zijn nu zes verschillende Mobil motoroliën, die worden verwerkt via het Bag-in-Box-principe. Deze zijn goed voor circa 90% van alle personen- en lichte bestelwagens in Nederland.