Consumenten bestellen hun winterbanden online het liefst bij Kwik-Fit.nl. Dat blijkt uit de recente Web Performance Scan die WUA! uitvoerde. De winnaar heeft de beste online vindbaarheid en behaalt de hoogste conversie.
KwikFit veruit favoriet
71% van de respondenten komt tijdens de vrije online oriëntatie op Kwik-Fit.nl terecht. Twee derde doet dit via de zoekmachine, een derde typt direct het webadres in. Tijdens de eerste indruk scoort de website vooral met het aanbod. Bij het verdere oriënteren geven de respondenten vooral hoge cijfers voor de look & feel van de website.
Kwik-Fit.nl behaalt een conversie van 44%, met afstand de hoogste van het veld. Het levert de winnaar 31% van de totale voorkeur op. Ook hier is de voorsprong groot: de nummer 2 van de ranglijst krijgt 16% van de voorkeur. KwikFit won eerder dit jaar ook het
onderzoek naar zomerbanden. Het
vorige onderzoek naar winterbanden werd ook al door KwikFit gewonnen. De rest van de ranglijst ziet er anders uit dan toen.
Waarom gaan potentiële klanten niet door op een website?
Waarom besluiten websitebezoekers al na de eerste indruk af te haken? Is dat vanwege de website zelf, het aanbod op de website of het bedrijf achter de website? In dit online oriëntatieonderzoek naar winterbanden geeft 74% van de vroege afhakers aan dat het de websites zelf vindt tegenvallen. 14% haakt af vanwege een tegenvallend aanbod en 12% heeft een negatief beeld van de organisatie achter de website.
Over het onderzoek
De ranking is gebaseerd op het unieke
Web Performance Model van WUA!. De belangrijkste factoren in het berekenen van de scores zijn: Vindbaarheid, Doorgaan, beleving van Look & Feel, Aanbod en Merk en Voorkeur.
Tweehonderd consumenten oriënteerden zich online op winterbanden. Zij waren vrij om hun eigen zoekmethode en voorkeuren te bepalen. Welke websites bezoeken ze? Wat is hun beleving qua merk, aanbod en look & feel van een website? Waarom kiezen ze voor de ene aanbieder en niet voor de andere? Elke respondent beoordeelde vijf websites naar keuze; het onderzoek is gebaseerd op duizend beoordelingen.